Translate

Укупно приказа странице

Претражи овај блог

.

.
.

ШИК?ШИК! Чик!

...

Заједљивци би рекли - скупиле се доконе обожаватељке "Секса и града" да убију још једно послеподне. Благонаклони би се запитали има ли бољег начина да се човек оплемени и издигне на трен из кала свакодневице, него да понекад разговара, зашто да не, и о шику?

О шику као модном феномену, стању духа и свести - шику у Србији - разговарале су жене окупљене на другом рођендану магазина "Грација". / Од шика до шиканирања : Колико је далеко од шика до шиканирања, нисмо успели да чујемо на скупу у "Суперспејсу". Готове одговоре ваљда нико није очекивао. Шик је кад сами себи, како се чуло, покушате да одгонетнете шта је шик (?) (…) Реч шик потиче од француског "chic", што је придев који се употребљава у значењу "укусан, леп, пристао, свидљив, допадљив, помодан"; као именица означава леп спољашњи изглед у складу с прописима моде, добар начин живота. Одмах до речи шик налази се и реч "шикана", француски "chicane" - злоба, кињење, злонамерно стварање тешкоћа. Свако претеривање, али и небрига за ситнице и детаље који многима "живот значе" јесте изругивање шику и, на крају, шиканирање. / Извинити се и с осмехом прихватити пораз > И заиста, може ли жена која је увила трепавице и обула штиклице да буде шик, иако се, можда, није умила и опрала зубе? Може ли шик бити мушкарац који се украсио најновијом марком аутомобила, а никад не стаје на пешачком прелазу? / Одговор је јасан – не. А жене окупљене на трибини "Грације" - водитељка Бранка Невистић, главна и одговорна урединца "Грације" Светлана Прерадовић, балерина Аја Јунг, манекенка Анђелија Вујовић и друге - једногласне су у оцени да у Србији, и поред свега, има шика, а шик је извинити се, али и с осмехом прихватити пораз…. - Видети више Шик у Србији. Објављено 9. јуна 2008. / 10:41:00

...

ПоРтАл

ПоРтАл
САЗВЕЖЂЕ З

уторак, 25. август 2015.

Демократска залудничења / Светислав Стефановић

Демократска залудничења
Република, 08. 06. 1920.

                Немогуће је служити народу и хтети владати над њим. Служба народу и власт над њим, то су два супротна политичка и етичка става, два супротна политичка морала. Морал власти и морал службе, исто као што су и морал власника и морал слуге два супротна морала. Ни један владар на свету, никад у историји људској, сем ваљда у народним митологијама, није назвао себе слугом народа. А Вилсон није ни први ни последњи велики председник једне републике и вођа једне демократије који је себе назвао слугом народа и слугом човечанства, сматрајући ту службу као највећу част и славу која му је могла допасти. "Добро су служили отаџбини", то је највећа част и одлика коју је француска република могла дати Клемансоу и маршалу Фошу.
                У монархијама под системом власти изван и изнад народне, такав је морал немогућ, јер је свака монархија постала и одржава се не на моралу службе народу, но на моралу власти и власника. Ставити монархију у службу народу и направити је демократском, то би био задатак који ни једна нација на свету и у историји није извршила. Демократска монархија је један апсурд и монструозитет који би се, можда, изузетно могао појавити на Балкану, где су сви монструозитети могућни, али само с тим да брзо и за навек угине. Монархија је систем власти и владања, демократија је организација службе и рада. Монархија се ослања на власт, а власт, по суштини својој, тежи да се одржи.
                Зато је монархија природно конзервативна и логично се ослања на конзервативне силе и елементе друштва. Демократија се ослања на народ, а народ је жив организам, у сталном развитку са сталним менама у потребама, моћима и способностима. Народ је носилац свега прогреса, и све прогресивно у историји љуској родило се у крилу народа. Због свега тога свака је монархија природни противник народа, и нема ни једне монархије на свету ни у историји која није водила сталне, кроз деценије и столећа продужене борбе, често и крваве ратове са својим и туђим народима.
                Да ли према томе вреди покушавати направити од монархије пријатеља народног, вреди ли правити демократску монархију?[1] Чак и кад би то вредело, нашто то кад је то сасвим излишно, и кад демократија има сасвим пречег и захвалнијег посла него да се троши у том узалудном Сизифовом задатку да монархију прави демократском. Нека демократија пусти монархију њеној судбини, па нека врши свој племенитији задатак, организовање народних радних енергија, организовање службе једног и свију за све. Свет је данас пун демократија, и зато се свуда у свету види једна нова организација, не на темељима власти и супротности класа као под дојучерашњим монархијама, него на основама рада и солидарности друштва као у свима новоствореним републикама.
                На жалост, само је код нас по неком чудном парадоксу историје, демократија - радикалска и самосталска - друкчије схватала своју улогу. Она је као главни свој задатак поставила очување монархије и одржање постојећег стања. Тако је, најзад, и г. Милорад Драшковић, у својој декларацији у парламенту, у име Демократске стране изјавио да је садашња влада и нацрт Устава који она спрема, резултат споразума свих политичких странака које су за одржање постојећег стања. И он је, дакле, пронашао да је једино спасавајућа политика она коју је г. Н. Пашић својим не много интелигентним језиком изразио, приликом прогласа уједињења, једној групи пречанских делегата, са речима: "Држ`те стање!" Та реч, којој су се добри пречани тада и смејали и чудили, када су јако разочарани изашли из аудијенције од г. Пашића, та реч је сада правило вере и симбол спасења свих политичких група које сачињавају данашњу владу. Одржати стање, то је сума политичке мудрости наших дана. Али у тој речи је и цела трагика нашег политичког живота, и цели слом политичког морала наших странака, нарочито нашег тзв. радикализма и демократизма.




[1] О овој теми Стефановић пише још једном, у тексту "Балкански специјалитети" (Република, 24. 07. 1920., 1).
    = извор: Светислав Стефановић СТАРИМ ИЛИ НОВИМ ПУТЕВИМА ОДАБРАНИ ПОЛИТИЧКИ СПИСИ (1899-1943). -  Приредио / Предраг Пузић. - Артпринт, Нови Сад, 2005, стр. 96-97

Нема коментара:

Постави коментар

ЛЕКСИКОН ЕЗ

ЛЕКСИКОН ЕЗ
Прототип Енциклопедије ЗАВЕТИНА